Οι θέσεις της Δύναμης πολιτών για την εκπαίδευση


dynami politon

Εισαγωγή

Οι ασκούμενες νεοφιλελεύθερες πολιτικές, με τις εντολές της Ε.Ε, του ∆.Ν.Τ, των τοκογλύφων δανειστών  και της οικονομικής ολιγαρχίας, επιβάλλουν, με τον πιο απροκάλυπτο πλέον τρόπο, το νόμο της αγοράς και του κέρδους στους τομείς βασικών κοινωνικών αγαθών, όπως η παιδεία, η υγεία, η κοινωνική ασφάλιση κλπ.

Η κυβερνητική επίθεση είναι ολομέτωπη, αποδομώντας μεθοδικά κάθε κοινωνική παροχή, διαλύοντας τις εργασιακές σχέσεις, υποβαθμίζοντας τις υπηρεσίες στην τοπική αυτοδιοίκηση. Μετά την κατάργηση του ΕΟΠΥΥ, που στην πράξη σημαίνει κατάργηση της δημόσιας υγείας, στο όνομα της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των μεγάλων ιδιωτικών μονάδων, σειρά έχει η εκπαίδευση και οι υπηρεσίες των ΟΤΑ.

Σ΄αυτό το εχθρικό περιβάλλον, η δημιουργία ενός ευρύτερου μετώπου αντίστασης και διεκδίκησης είναι σήμερα περισσότερο αναγκαία από κάθε άλλη φορά. Εκπαιδευτικοί, σύλλογοι γονέων, μαθητές, εργαζόμενοι στην εκπαίδευση, σε συνεργασία με συλλογικότητες, σωματεία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και όλη την τοπική κοινωνία, οφείλουν, με δράσεις και ριζοσπαστικές παρεμβάσεις να υπερασπιστούν το δικαίωμα πρόσβασης όλων των πολιτών στα δημόσια κοινωνικά αγαθά.

Για μας, τη Δύναμη Πολιτών, όλα τα σχολεία, ως κύτταρα της γειτονιάς, έχουν να επιτελέσουν ένα ιστορικό ρόλο για το μέλλον αυτής της πόλης και θεωρούμε χρέος μας την αντίσταση και αντίδραση στις επικαλούμενες μνημονιακές προφάσεις. Δεν συναινούμε στο κλείσιμο-συγχώνευση σχολείων στο δήμο μας και θα αγωνιστούμε για να το αποτρέψουμε.

Συμπαρατασσόμαστε, στεκόμαστε αλληλέγγυοι και στηρίζουμε τον αγώνα της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενάντια στο κλείσιμο και τις συγχωνεύσεις των σχολείων, για την επιστροφή των καταργημένων τομέων στην τυπική δημόσια τεχνική εκπαίδευση και των απολυμένων εκπαιδευτικών στις θέσεις τους.

Η στρατηγική μας κατεύθυνση

Στρατηγική μας κατεύθυνση είναι η διεύρυνση του κοινωνικού ρόλου του δήμου,  η ενίσχυση και διασφάλιση του χαρακτήρα της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης με δομές, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του δήμου Ν. Φιλαδέλφειας – Ν. Χαλκηδόνας.
Στόχος μας η μείωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, μέσω αναδιανομής οικονομικών πόρων με ταυτόχρονη συμμετοχή και κοινωνικό έλεγχο, για να ‘ναι προσβάσιμα τα αγαθά της εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά του δήμου χωρίς διακρίσεις: ελληνόπουλα, μεταναστόπουλα, παιδιά με αναπηρίες, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, κ.λ.π.

Μέσα από τη σταθερή επικοινωνία Δήμου και σχολικής κοινότητας, θα αναδεικνύονται τα προβλήματα, θα καταγράφονται οι ανάγκες, θα ιεραρχούνται οι προτεραιότητες και θα διαμορφώνεται συλλογική συνείδηση, που εν τέλει οδηγεί στην ανάπτυξη στρατηγικών παρέμβασης και συλλογικής δράσης.
Θα είμαστε ενεργητικοί ακροατές των προβλημάτων και των αναγκών, όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) για να δημιουργηθεί σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης, κατανόησης και ενδιαφέροντος για κοινή δράση, στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης της σχολικής βίας, του ρατσισμού, του φασισμού, των  εξαρτήσεων, της σχολικής αποτυχίας, που συνήθως έχει ταξικό χαρακτήρα και  της σχολικής διαρροής.
Θεωρούμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει ευθύνη και πρέπει να θέσει ως προτεραιότητα τη συμβολή της στη διαμόρφωση ενός ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου.

Η υπάρχουσα κατάσταση στο χώρο της εκπαίδευση

Όσον αφορά την εκπαίδευση, η κυβέρνηση υποχρηματοδοτεί το δημόσιο σχολείο, υποβαθμίζει-καταργεί δομές και λειτουργίες του, υπονομεύοντας τη δημόσια δωρεάν παιδεία. Προβαίνει σε κλείσιμο-συγχώνευση σχολείων, καταργεί ολόκληρους τομείς της Τεχνικής Εκπαίδευσης και τους εκχωρεί στους ιδιώτες (ιδιωτικά ΙΕΚ), οδηγώντας χιλιάδες μαθητές από τα χαμηλά και μεσαία κοινωνικά στρώματα εκτός τυπικής εκπαίδευσης. Αντικαθιστά την εκπαίδευση με την κατάρτιση και θεσμοθετεί  την μαθητεία-απλήρωτη εργασία. Παράλληλα απολύει το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό από την Τεχνική Εκπαίδευση και τους σχολικούς φύλακες. Επί πλέον με την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, κατηγοριοποιεί τα σχολεία και διευρύνει τις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες. Το “Νέο Λύκειο” θα αυξήσει τη μαθητική διαρροή και θα προκαλέσει δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση στα νοικοκυριά. Εγκαταλείπεται έτσι και η “τυπική” ισότητα των ευκαιριών για μόρφωση, που πρόσφερε κατά κάποιο τρόπο το εκπαιδευτικό σύστημα. Εξ άλλου η ανισότητα των ευκαιριών στο σχολείο είναι η εκπαιδευτική διάσταση της κοινωνικής ανισότητας και της ταξικότητας της κοινωνίας.

Επί πλέον η οικονομική κρίση με την εκτόξευση στα ύψη της ανεργίας και την απελπιστική οικονομική κατάσταση που έχουν περιέλθει τα νοικοκυριά,  έχει οξύνει τα προβλήματα που σχετίζονται με:

  • ενδοσχολική βία
  • ενδοοικογενειακά προβλήματα
  • εξαρτήσεις και χρήση ουσιών στο μαθητικό πληθυσμό
  • τον κλονισμό της ψυχικής υγείας
  • φασιστικά φαινόμενα
  • κάθε είδους ρατσισμό

Με τον Καλλικράτη, η διαχείριση της χρηματοδότησης όλων των σχολείων κάθε Δήμου γίνεται από δυο μόνο σχολικές Επιτροπές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας . Οι επιτροπές αυτές είναι αδύνατο  να διαχειριστούν αποτελεσματικά την ποικιλία και την πολυπλοκότητα των εκπαιδευτικών αναγκών. Δεν μπορούν να ανταποκριθούν στη διαχείριση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, που προκύπτουν έτσι κι αλλιώς από την γεωγραφική, οικονομική και πολυπολιτισμική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού.
Η υποχρηματοδότηση των σχολείων και η αδιαφάνεια στη κατανομή και διαχείριση των οικονομικών πόρων, οδηγεί στην αναγκαστική αναζήτηση χορηγών ή στην οικονομική συμμετοχή των συλλόγων Γονέων για την κάλυψη παγίων αναγκών των σχολικών μονάδων.
Πολλά από τα σχολεία της πόλης σήμερα,  έχουν απλήρωτους λογαριασμούς ΔΕΚΟ χιλιάδων Ευρώ.

Οι προτεραιότητες και οι προτάσεις μας

Για μας, τη Δύναμη Πολιτών, οι ανάγκες των σχολείων είναι προτεραιότητα και χρειάζεται να οριστεί  μόνιμος Αντιδήμαρχος Παιδείας – Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η Δύναμη Πολιτών θα αγωνιστεί και θα διεκδικήσει:

  • Ενίσχυση της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Παιδείας
  • Αφορολόγητο πετρέλαιο για τη θέρμανση των σχολείων
  • Τη θεσμοθέτηση σε πρώτη φάση 6 σχολικών επιτροπών, 4 για τη Φιλαδέλφεια (2 στην πρωτοβάθμια – 2 στη δευτεροβάθμια) και 2 για τη Χαλκηδόνα (πρωτοβάθμια – δευτεροβάθμια)

Δεσμευόμαστε ότι:

1. Θα ενεργήσουμε άμεσα για την κατασκευή του 1ου Δημοτικού (Σπαθάρη).
2. Θα πιέσουμε άμεσα τον Ο.Σ.Κ. για τη δρομολόγηση και κατασκευή του 3ου Γυμνασίου – Λυκείου στο Φουγάρο.
3. Θα ανταποκριθούμε άμεσα στις επείγουσες ανάγκες των σχολείων.
4. Θα συσταθεί επιτροπή άμεσης παρέμβασης, από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και τις σχολικές επιτροπές έκτακτης και τακτικής παρέμβασης για ανάγκες των σχολικών κτιρίων.
5. Θα υπάρχει απόλυτη διαφάνεια, συλλογικότητα και νομιμότητα στη διαχείριση των οικονομικών των σχολικών επιτροπών.
6. Θα οριστούν πρόεδροι των Σχολικών Επιτροπών, έμπειροι γνώστες των εκπαιδευτικών θεμάτων και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που θα διαθέτουν  τον ανάλογο χρόνο και τη διάθεση να προσφέρουν.
7. Οι σχολικές επιτροπές θα αναλάβουν την πληρωμή των παγίων εξόδων των σχολείων (ΔΕΚΟ) και την ένταξη, όσων δεν έχουν ακόμα ενταχθεί, σε οικονομικά προγράμματα τηλεπικοινωνιών. Ένα ποσόν για τα λειτουργικά έξοδα του σχολείων θα τα διαχειρίζεται τα ίδια το σχολεία.
8. Θα καταρτιστούν με νόμιμο και απόλυτα διαφανή τρόπο συμβάσεις, για την συγκεντρωτική προμήθεια υλικών και υπηρεσιών, ώστε να μειωθεί το κόστος.
9. Θα συσταθεί Επιτροπή προμηθειών σε κάθε σχολείο για την παραλαβή πετρελαίου και προμηθειών. Μέλη της θα είναι ο διευθυντής του σχολείου, δυο εκπαιδευτικοί  και ένας μαθητής (στη Δευτεροβάθμια Εκπ/ση). Κανένα σχολείο χωρίς θέρμανση.
10. Θα γίνει σταδιακά εκσυγχρονισμός εργαστηρίων Η/Υ, Φυσικοχημείας σχολικών μονάδων με βάση τις σύγχρονες ανάγκες.
11. Θα διαμορφωθούν τα σχολεία ώστε να είναι πιο φιλικά σχολεία στα ΑΜΕΑ.

Οικονομική κρίση:  Δήμος και Εκπαιδευτική κοινότητα μια ασπίδα  κοινωνικής αλληλεγγύης

Σήμερα, την εποχή της κρίσης και των μνημονίων, η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αυξημένη υποχρέωση να στηρίξει με δομές τους κοινωνικά ασθενέστερους και πιο ευάλωτους συμπολίτες μας σε όλα τα επίπεδα.
Πιστεύουμε πως η συνεργασία Δήμου και σχολικής κοινότητας πρέπει να γίνει πιο ουσιαστική και αμφίδρομη, για να γίνει το δίπολο Τοπική Αυτοδιοίκηση – εκπαιδευτική κοινότητα μια ασπίδα κοινωνικής αλληλεγγύης.
Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας θα εντοπιστούν και θα καταγραφούν οικογένειες και παιδιά, που βιώνουν μεγάλη  φτώχεια, αποκλεισμούς, κάθε είδους βία, σοβαρές ενδοοικογενειακές δυσλειτουργίες, κακοποίηση, εξαρτήσεις.
Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για ψυχολογική υποστήριξη αυτών των οικογενειών και των παιδιών, πέρα από την υλική, και αυτό είναι για μας προτεραιότητα. (Είναι πολύ σημαντικό για τους μαθητές και τις οικογένειές τους η στήριξη αυτή να παρέχεται από εξειδικευμένους επιστήμονες στο χώρο του σχολείου.)

Άμεσες προτεραιότητές μας

  • Η εξασφάλιση επαρκούς και σταθερής σίτισης στους μαθητές/τριες
  • Η παροχή δωρεάν Πιστοποιητικών Υγείας για όλους τους ανασφάλιστους  μαθητές/τριες
  • Η διάγνωση και θεραπεία  μαθησιακών δυσκολιών σε οικονομικά αδύνατους και ανασφάλιστους  μαθητές/τριες
  • Η δημιουργία Κέντρου Συμβουλευτικής, Πρόληψης και άμεσης παρέμβασης σε καταστάσεις επείγουσας κοινωνικής ανάγκης, που θα απαρτίζεται από επαγγελματίες του χώρου της ψυχικής υγείας
  • Η συνεργασία με φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα  πρόληψης και θεραπείας των εξαρτήσεων (ΚΕΘΕΑ κ.λ.π)
  • Η καθιέρωση της αιμοδοσίας  στα σχολεία ως θεσμού υπό την αιγίδα  του Δήμου
  • Όπου χρειαστεί, σε συνδυασμό με τις κοινωνικές-οικονομικές ανάγκες, θα προβούμε σε άμεση χρηματοδότηση από κονδύλια  του δήμου.

Πολιτισμός –πολιτιστική κίνηση στα σχολεία

Για την παράταξή μας θεωρείται αυτονόητο ότι κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια πρέπει να έχει πρόσβαση σε όλα τα αγαθά του πολιτισμού και ταυτόχρονα να  είναι συμμέτοχος/η στη δημιουργία. Στα πλαίσια αυτά θα επιδιώξουμε  :

  • Να γίνει κάθε αυλή σχολείου κύτταρο πολιτισμού της γειτονιάς. Να ανοίξουν οι σχολικές αυλές τις απογευματινές ώρες, με τη συνεργασία της σχολικής κοινότητας, για να αναπτύσσεται η πολιτιστική δραστηριότητα παιδιών και ενηλίκων (συνεργασία με πολιτιστικούς συλλόγους της πόλης, κ.λ.π).
  • Να στηρίξουμε εικαστικές παρεμβάσεις στα σχολεία και άλλα δημόσια κτίρια, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για την καλλιτεχνική έκφραση και αισθητική καλλιέργεια των μαθητών/τριων.
  • Να δημιουργηθεί αυτοδιαχειριζόμενο στέκι νεολαίας.
  • Να εξασφαλιστούν χώροι κινηματογραφικών προβολών.
  • Να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις (χώροι/υποδομές) για τη λειτουργία θεατρικών και μουσικών ομάδων στα σχολεία.\Να θεσμοθετηθεί μαθητική πολιτιστική εβδομάδα.
  • Να καθιερωθεί διασχολικό τουρνουά για τα αθλήματα μπάσκετ, ποδόσφαιρο και βόλεϊ.

Δήμος – Εκπαίδευση – Περιβάλλον

Το σύνολο των σχολικών κτιρίων της πόλης είναι ενεργοβόρα. Θα διεκδικήσουμε πόρους από την κυβέρνηση και θα αναζητήσουμε Ευρωπαϊκά προγράμματα για τη χρηματοδότηση της ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων (πράσινα σχολεία, φωτοβολταϊκά, φυσικό αέριο).
Ο Δήμος θα στηρίξει τα περιβαλλοντικά προγράμματα των σχολείων και θα προωθήσει την συστηματική και εντατική ανακύκλωση σε αυτά.

Συμπερασματικά

Διεκδικούμε και εργαζόμαστε για ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο, με παιδαγωγική ελευθερία, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Είμαστε διατεθειμένοι να συμβάλουμε για μια εκπαίδευση, που θα λειτουργεί «αντισταθμιστικά» μετατρέποντας τη διαφορά σε μορφωτικό πλεονέκτημα και σε ευκαιρία για πολιτισμικό εμπλουτισμό και δημιουργία.
Εμείς στη Δύναμη Πολιτών θέλουμε να  βλέπουμε χαμογελαστά και ευτυχισμένα  τα πρόσωπα παιδιών και δεν τα αντιμετωπίζουμε σαν λογιστικά νούμερα. Αυτό είναι δέσμευση και προτεραιότητα.

Φίλες,  φίλοι, συμπολίτες- συμπολίτισσες
Δεν έχουμε την αυταπάτη ότι το πρόγραμμα αυτό μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς  τη δική σας ενεργή και οργανωμένη συμμετοχή και στήριξη. Η συμβολή όλων μας είναι καθοριστική και η ουσιαστική  εμπλοκή των πολιτών θα καθορίσει το αποτέλεσμα. Ελάτε μαζί μας για να αγωνιστούμε «μαζί» για ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο,  για μία δημοκρατική και ανθρώπινη κοινωνία που θα αναδείξει τη συλλογική δύναμη της ενότητας και της αλληλεγγύης ως συστατικό στοιχείο της αλλαγής.

Advertisements
This entry was posted in Πρόγραμμα and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.